tiistai 2. syyskuuta 2014

Kukoistavat basilikat!

Yksi tämän kesän suurimpia ja palkitsevimpia menestystarinoita parvekkeellani ovat olleet itse kylvämäni basilikat. Myönnän että parina aikaisempanakin vuotena olen innostunut keväällä kylvämään erinäisen määrän yrttejä, mutta kesäkuuhun mennessä innostus on yleensä laantunut. Useimmiten siinä vaiheessa kituvat ja hontelokasvuiset yrttini ovat päätyneet parvekkeen nurkkaan piiloon ja unohduksiin pienissä taimipurnukoissansa, ihan vaan koska en ole jaksanut niille enää mitään tehdä.

Tänä keväänä päätin että asiat tulevat olemaan toisin ja niin siinä myös kävi! Alku näytti melko kammottavalta ihan vaan sen takia, että kylvin siemenet kesäkukkamultaan... (heh, kirjoittaja siis "tee niin kuin minä sanon, äläkä niin kuin minä teen" -hortonomi..) Ja olihan se sitten ennustettavissa kuinka siinä käy.. Itseasiassa oli kyllä valtaisa ihme, että siemenet edes itivät! Ja siis itiväthän ne mutta ensimmäiset sirkkalehdet olivat noin 20 cm:n varsien päässä :P

No lopulta päätin tehdä hirvittävän työn ja istuttaa kaikki uusiksi, eli uuteen multaan ja isompiin purnukoihin. Tällä kertaa vain sitten sekoitin noin puolet ja puolet kesäkukkamultaa ja taimimultaa, sekä aloitin ankaran latvomisen. Ja tulos on tässä:





Osa basilikoista on päässyt kukkimaankin. Kukathan yleensä voivat kitkeröittää yrttien makua, mutta basilikan kohdalla muistan kuulleeni, että asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Pikku googlettelulla varmistui, että riippuu pitkälti basilikan lajikkeesta kitkeröityykö maku kukkien myötä vai vahvistuuko se. Toisin sanoen basilikan pääsato tulee kerätä joko juuri ennen kukintaa tai heti ensimmäisten kukkien auettua. Itse olen pääsääntöisesti nyppinyt nuput ja kukkavarret pois, ihan vain varmuuden vuoksi. Välillä kuitenkin kukat ovat päässeet ilmaantumaan niin, etten ole ehtinyt niitä poistaa ja ovathan ne valtavan kauniita :)




Satoa on tullut runsaasti, vaikka paikoitellen olen kastellutkin niitä liian harvoin.. Ravinteita olen antanut noin kerran viikossa ja kastelua olisi pitänyt antaa lähes joka päivä, mutta harvemmallakin kastelulla olen näköjään onnistunut ihan kiitettävästi, vaikka kuivuuden takia kirvat ovat pari kertaa koittaneet iskeä. Mutta saanen silti sanoa, että nämä ovat onnistuneimmat yrttikasvatukseni ikinä! Ensi kesänä on ehkä pakko koittaa muitakin yrttejä :)

Nämä kuvat ovat muuten vielä vanhan asuntoni parvekkeelta viime viikolta, kun olin jo karsinut jonkin verran parvekkeen kasveja (ja alunperinhan basilikojakin oli huomattavan paljon enemmän, olen vain jaellut niitä kaikille tutuille, koska niitä oli niin paljon :P). Ja piakkoin kuvien ottamisen jälkeen myös nämä päätyivät valitettavasti roskikseen. Uudessa asunnossa, kun oli jo valmiiksi hurja määrä basilikaa odottamassa säilömistä. Mutta uudesta asunnosta ja niistä basilikoista varmaankin kuvia myöhemmin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti